Smurto prevencijos programa „Antras žingsnis“

Struktūruota, aiški, paprasta naudoti, įdomi ir duodanti realią naudą vaikams – tai programa „Antras žingsnis“ („Second step“), kurią nuo 2004 metų pradėjo vykdyti Paramos vaikams centras. Programa „Antras žingsnis“ – tai socialinius – emocinius įgūdžius ugdanti bei stiprinanti programa. Jos esmė - mažinti vaikų agresyvų elgesį, išmokyti vaikus susitvarkyti su savo jausmais, atsispirti impulsyviam elgesiui, išspręsti konfliktus, išspręsti problemas ir suprasti savo elgesio pasekmes. Nuo šios programos įgyvendinimo pradžios mokytojai, savo klasėse dirbę su „Antrojo žingsnio“ programa, pateikė įvairių atsiliepimų, patvirtinančių programos ilgalaikį veiksmingumą. Pasak mokytojų, vaikai išmoko būti laisvesni, nebijoti reikšti savo nuomonę, surasti daugiau ir įvairesnių sprendimų, išmoko reikšti savo jausmus žodžiu, o ne muštynėmis, sumažėjo agresyvių konfliktų sprendimo variantų, be to, vaikai, dalyvaujantys programoje, gebėjo labiau sukaupti dėmesį, pradėjo geriau mokytis. Jau šiandien yra patvirtinta specialistų, kad yra tiesioginis ryšys tarp vaikų socialinių – emocinių įgūdžių bei pasiekimų moksle. Kalbant apie pagalbą mokytojams, tai ši programa yra labai gera priemonė mokytojui, nes programa įdomi, pritaikyta vaikui – įvairios veiklos formos, ją lengva naudoti pamokoje.


Programos naudojimo teisės

Nuo 2004 metų programą „Antras žingsnis“ Paramos vaikams centras vykdė 16-oje Vilniaus miesto klasių, kad įsitikintų programos tinkamumu ir veiksmingumu Lietuvos mokyklose. Gavus puikius rezultatus, 2007 metais buvo pasirašyta sutartis su „Committee for Children“, programos kūrėjais, pagal kurią Paramos vaikams centrui suteikta teisė naudotis programa Lietuvoje. Programa sukurta Sietle, JAV, ir naudojama jau daugiau nei 20 metų įvairiose šalyse. Be JAV mokyklų „Antro žingsnio“ programa plačiai ir seniai taikoma Danijoje, Norvegijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Suomijoje, Didžiojoje Britanijoje, Japonijoje, Grenlandijoje, Islandijoje, Slovakijoje, Kurdistane, Kanadoje, Venesueloje, Gvatemaloje.


Programoje naudojamos medžiagos sudėtis

Programos vykdymui naudojama metodinė medžiaga. Tai didelės, A3 formato kortos, kurių vienoje pusėje yra tekstas, reikalingas mokytojui, o kitoje – fotografija. Pirmoje klasėje naudojamos 26 kortos, antroje – 22, trečioje – 18 ir 4 klasėje – 26. Pagal kortose pateiktą tekstą mokytojas veda pamokėlę, kuri vyksta 30–40 minučių. Į mokytojo paketą įeina video juosta arba DVD, kurioje pateikiamos 5 vaizdinės pamokėlės dalys, taip pat trys plakatai, būtini mokantis tvarkytis su savo jausmais ir spręsti problemas: „Nusiraminimas“, „Ką daryti, kai esi piktas“ ir „Kaip spręsti problemas“. Būtinų gyvenimui socialinių bei emocinių įgūdžių vaikai mokomi modeliuojant gyvenimiškas situacijas, kartojant išmoktus įgūdžius bei teigiamai pastiprinant naujų įgūdžių išmokimą.


Kas gali dirbti su „Antro žingsnio“ medžiaga

Su programos medžiaga turi teisę dirbti tik mokantis klasę mokytojas, kuris dalyvavo specialiuose 24 valandų „Antro žingsnio“ programos mokymuose ir kuris gavo tai patvirtinantį pažymėjimą. Programa yra taikoma kaip prevencinė smurto mažinimo priemonė. 2008 metais Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministerija parėmė programos vykdymą, tuo suteikdama mokytojams efektyvų įrankį darbui, vaikams – realią galimybę augti sėkmingiems ir sveikiems, o tėvams – ramybę, žinant, kad klasėje vaikai gauna tvirtos ir atsparios psichikos pagrindą, kuris bus taip reikalingas besikeičiančiame jų gyvenime. 2008 m. „Antro žingsnio“ programa buvo vykdoma 89 šalies socialinių organizacijų: 29 pagrindinių mokyklų, 25 vidurinėse mokyklose, 20 pradinių mokyklų, 12 mokyklų-darželių, 2 specialiosiose mokyklose ir 1 gimnazijoje. 2009 m. „Antro žingsnio“ programa buvo taikoma daugelyje Lietuvos mokyklų ir darželių.

Lankstinukas

Daugiau informacijos

 

Prevencinės programos Antras žingsnis“ papildomų užsiėmimų idėjų taikymas

Ketvirtus metus vykdau smurto prevencijos programą ,,Antras žingsnis“. Dirbti pagal ,,Antro žingsnio programos metodiką lengva ir paprasta, nes yra parengta metodinė medžiaga. Mokytojo knygoje randu papildomų minčių, kaip geriau pasirengti ,,Antro žingsnio“ pamokoms bei kokias užduotis skirti vaikams. Kiekvienoje kortelėje nurodoma pamokos idėja, sąvokos, tikslai, pastabos mokytojui ir papildomų užsiėmimų idėjos. Yra galimybė papildomus užsiėmimus integruoti su mokomaisiais dalykais: lietuvių kalba, pasaulio pažinimu, daile, technologijomis. Mokiniai geriau įsimena ir išmoksta ,,Antro žingsnio“ pamokų sąvokas, naudoja socialinius elgesio įgūdžius. 

Kartu su mokiniais parengėme prevencinės programos ,,Antras Žingsnis“ papildomų užsiėmimų idėjų aplanką. Jį kaskart papildome naujais įrašais, žiniomis, mokėjimais, įgūdžiais. Pateiksiu keletą pavyzdžių, kaip vykdyti programą.

Mokiniai dailės pamokoje apibūdina jausmus, taiko sąvokas: laimingas, liūdnas, piktas, įširdęs... Taikydami įvairias vaizdavimo priemones ir technikas bando pavaizduoti jausmus.

I skyrius 2 pamoka: Jausmų atpažinimas. (1 nuotrauka) Vienas iš būdų tvarkytis su kankinančiais jausmais – pasikalbėti su suaugusiuoju. Mokiniai lietuvių kalbos pamokoje rašo trumpus laiškus apie tai, kaip pasidalydavo jausmais su tais, kuriais pasitiki. Perskaitę pasaką aptaria, kaip knygų herojai dalijasi savo jausmais.

Mokiniai ketvirtos, penktos pamokos pradžioje užrašo, kaip jie jaučiasi šią minutę. Aptariama, ar jų jausmai nuo ryto pasikeitė. Įtvirtinamos sąvokos: keičiasi, dabar – vėliau, prieš tai – po to. Užrašyti akimirkų įspūdžiai sudedami į voką.

I skyrius 7 pamoka: Jausmų pasikeitimas.

I skyrius 5 pamoka: Kalbėjimas apie jausmus. (2 nuotrauka) Vaizdinė mokymo priemonė padeda pastebėti ir pagirti mokinius, kurie tinkamai naudojosi įgūdžiais per dieną.

II skyrius 5 pamoka: Mandagus įsiterpimas, 6 pamoka: Trukdžių ignoravimas. (3 nuotrauka) Mokiniai noriai piešia įvairias minas ir kūno pozas, atspindinčias skirtingas emocijas. Žodžiu apibūdina tai, ką pastebėjo savo akyse, burnoje, veido raumenyse, rankose, pečiuose, kūno pozoje. Mokosi pažinti jų pačių emocijų kaitą. Formuojamos ir įtvirtinamos sąvokos: išsigandę, nusiraminę.

2 klasė I skyrius 1 pamoka: Empatijos mokymas. (4 nuotrauka) Klasėje kuriame atvirukus tema ,,Linkime pasveikti“. Juos saugome ir, kai mokinys, mokytojas neatvyksta į mokyklą dėl ligos, visi mokiniai gali pasirašyti atviruke ir išsiųsti jį sergančiajam.

3 klasė I skyrius 4 pamoka: Kaip parodyti susirūpinimą. (5 nuotrauka)

Prevencinės ,,Antro žingsnio“ programos papildomų užsiėmimų idėjos paįvairina socialinių-emocinių įgūdžių, empatijos, problemų sprendimų mokymą.

Pradinio ugdymo mokytoja metodininkė Morta Griciuvienė

 

 Ketvirtokai – smurto prevencijos programos „Antras žingsnis“ vykdytojai

Mūsų mokykloje jau ketvirtus metus įgyvendinama socialinius ir emocinius įgūdžius ugdanti 1 – 4 klasių smurto prevencijos programa ,,Antras žingsnis“.

Pamokose vaikai mokosi žodinių ir fizinių ženklų, kurie gali padėti pažinti savo ir kito asmens pagrindines emocijas, t.y. mokiniai atpažįsta, kada žmogus laimingas, liūdnas, piktas, nustebęs, išsigandęs, pasibjaurėjęs ir t.t.. Mokėdami atskirti įvairius jausmus, mokiniai gali sudaryti savą emocijų valdymo strategiją.

„Antro žingsnio“ pamokose mokiniai mokosi įvardinti, kaip jiems pasireiškia baimė: stipriai plaka širdis, spaudžia krūtinę. Mokosi, ką daryti, kai apima pyktis: „Tris kartus giliai įkvėpti, lėtai skaičiuoti atbuline tvarka, galvoti apie ką nors raminančio“. Visa tai padeda ugdyti stiprius socialinius ir emocinius įgūdžius, formuoja saugią ugdymosi aplinką. „Antro žingsnio“ programa mažina vaikų agresyvų elgesį. Mokiniai išmoksta spręsti problemas ir suprasti savo elgesio pasekmes.

Mokiniai dalyvavo programos „Antras žingsnis“ logotipo kūrimo konkurse. Eglės Tamošauskaitės piešinys užėmė 1-ąją vietą ir dabar prevencijos programos lankstinuke puikuojasi pagal mūsų mokinės piešinį sukurtas logotipas - vaikiškas delnas su įvairiomis ant pirštukų pavaizduotomis emocijomis.

Pradinio ugdymo mokytoja metodininkė Morta Griciuvienė

Atnaujinta 2024-04-09 © Kartenos vidurinė mokykla. Visos teisės saugomos. Sprendimas:Creative partner