2019-12-19
JUNGIANTYS BOSFORO TILTAI
HOW TO SURVIVE IN NATURE arba GYVENKIME DARNOJE SU GAMTA. Rugsėjo mėnesį startavęs projektas, lapkričio 26–30 d. d. sukvietė penkių šalių: Lietuvos,Turkijos, Slovėnijos, Rumunijos ir Portugalijos, partnerius į pirmą susitikimą Stambule. Reikėjo pristatyti jau nuveiktus darbus, aptarti ir palyginti gautus apklausų rezultatus, suplanuoti būsimas veiklas ir susitikimų datas ir, žinoma, galų gale paspausti rankas naujiems kolegoms gyvai, o ne beribėje interneto erdvėje.
Kartenos mokyklos-daugiafunkcio centro trijų mokytojų komanda (mokyklos dirktorės pavaduotoja, biologijos mokytoja A.Gedgaudienė, rusų k. mokytoja J. Lisauskienė ir anglų k. mokytoja I. Smilingienė) savo lagaminuose vežėsi puikiai atliktus namų darbus: mokinių kurtus projekto logotipo konkursui skirtus piešinius (mokyklinį etapą organizavo dailės ir technologijų mokytoja I. Paulienė) bei pirmos mokinių ir jų tėvų apklausos rezultatus (ją organizavo IT ir matematikos mokytoja N. Donėlaitė).
Jaudinantis ir nuoširdus svečių sutikimas Atašero Ali Fuat Cebesoy İlkokulu mokyklos kieme bei pasveikinimo programa, kurioje pasirodė mažieji mokyklos šeimininkai, malonūs susitikimai su švietimo bei savivaldybės vadovais – visa tai graži vizito pradžia. Apžiūrėjome ir mokyklos teritorijoje pradėtą kurti sodą. Žinant, kad Stambulas – 18 mln. turintis miestas ir žemės lopinėlis yra labai vertingas, šis nedidelis daržiukas – tikras stebuklas.
Atsakingas darbas laukė renkant projekto logotipą. Iš 13 konkursui partnerių pristatytų piešinių laimėjo mūsų mokyklos 7 kl. mokinio Pauliaus Drakšo kurtas darbas. Nuo šio susitikimo jis puikuosis ant visų projekto dokumentų šalia projektą finansuojančio Erasmus+ Švietimo mainų paramos fondo ženklų.
Buvo pristatyti partnerių mokyklose atlikti tyrimai apie mokinių savarankiškai leidžiamą laiką lauke bei gamtoje vedamas pamokas, t.y. apie sudaromas sąlygas kuo daugiau laiko praleisti lauke, pažinti gamtą bei būdus, kaip pasinaudoti ja, kaip mokymo (-si), tyrinėjimo aplinka. Klausimai buvo tie patys, skyrėsi tik respondentų gyvenamoji aplinka – visų partnerių mokyklos įsikūrusios didžiuliuose miestuose, kur gamtos daugiau gėlių vazonėliuose, nei aplinkui, o mūsų Kartena, ko gero, mažesnė už Stambule įkurtą Nezahat Gökyiğit botanikos parką. Atsakymai vienu aspektu skyrėsi, o kitu buvo gana panašūs. Daugiau laiko gamtoje savarankiškai leidžia lietuviukai, bet vedamų pamokų lauke (gamtoje) procentas labai panašus. Gal mes neišnaudojame savo galimybių? Tiesą sakant, tam ir skirtas šis projektas.
Dalyvavome seminare, kuriame puikią paskaitą tema „Mokymasis gamtoje (lauke) – dabartinės tendencijos Europoje“ pristatė ir praktinius užsiėmimus vedė profesorė dr. Ijlal Ocak bei jos kolega iš Afyon Kocatepe universiteto. Praktinė veikla persikėlė į Nezahat Gökyiğit botanikos parką. Jos metu išbandėme keletą mokymo (-si) gamtoje bei jos tyrinėjimo metodų. Be galo įdomi patirtis mūsų laukė Ali Fuat Cebesoy İlkokulu mokyklos lauko klasėje, kai išlikimo gamtoje instruktorius Kutsal Zafer Şahin rodė, kaip nepasiklysti miške, kaip nustatyti pasaulio šalis, apskaičiuoti laiką be laikrodžio ir pan. Tokie dalykai ne naujiena daugeliui vyresnės kartos žmonių, tačiau didelė dalis šiuolaikinio jaunimo paklausta, kaip reikia įkurti laužą, sako – reikia užpilti degaus skysčio, o nepasiklysti miške padės telefoninės programėlės...
Su kolegomis dalijomės patirtimi ir idėjomis apie mokymo (-si) gamtoje (lauke) būdus ir metodus, aptarėme numatomus darbus, pakoregavome būsimų vizitų datas. Kitas susitikimas numatytas 2020 m. kovo mėnesį Scoala Gimnaziala ,,Grigore Moisil”, Ploiesti, Rumunijoje. Tema: Gamta ir skaičiai.
Manote viskas? Žinoma, kad ne. Turkijos, Stambulo istorijos ir kultūros pažinimo programa buvo tokia pat įtempta ir koncentruota – kelių tūkstančių metų istoriją pažinti per trumpą laiką tikrai neįmanoma. Mėlynoji mečetė, Sofijos soboras, milžiniška geriamo vandens talpykla, vadinama Basilica Cisterna, Topkapi rūmai, Auksinio Rago kyšulys. Ir Bosforo sąsiauris. Sąsiauris, skiriantis Europą ir Aziją. Ir tiltai. Tiltai, kurie sujungia ne tik Stambulo miesto dalis, ne tik Europos ir Azijos krantus, bet ir mus.
Kartenos mokyklos-daugiafunkcio centro rusų k. mokytoja,
projekto koordinatorė Jūratė Lisauskienė